Proč k nám přicházejí? Proč do ČR nechtějí?
Petra Procházková pracuje pro Lidové noviny, od roku 1992 korespondovala 10 let z Ruska, následných 5 let z Afghánistánu.
Ve své přednáce popisovala osobní dlouhodobou zkuenost se třemi muslimy doma - manel Afghánec, devítiletý syn a maturující Afghánec, o kterého se stará jako o druhého syna ji devět let. Její manel u nás nesehnal jako řidič práci, dělá tedy taxikáře v Londýně. Rodinné klany hrají v ivotě muslimů velkou roli. Muslimové jsou ve srovnání s námi chaotičtějí, nesystematičtějí a méně disciplinovaní. Běná tovární výroba je s těmito vlastnostmi neslučitelná. V Afghánistánu se ena např. v obchodě nemůe na mue usmát bylo by to povaováno za vyzývavé chování. To, e jsou muslimové jiní, neznamená, e musí být patní.
Zmínila řadu detailů ze své podzimní cesty, kdy doprovázela uprchlíky na cestě z Turecka do Bělehradu reportá 1 , reportá 2. Vystavování osobních dokladů v Řecku probíhá bez prověřování, co uprchlík řekne, to je zapsáno.
Větina Syřanů se po uklidnění situace chce vrátit do rodné země (dle německého průzkumu 75 % syrských uprchlíků uteklo před Asadem), u Afghánců je to naopak země se zmítá v konfliktech u 40 let, důvěra v uklidnění situace je ji skoro nulová.
Sýrie strádá nejen ruskými aktivitami, které vidí v přímé návaznosti na anexi Gruzie a Krymu, ale té v důsledku neastné angaovanosti USA, které podpořily sice dobrou, ale zcela marginální opozici, navíc v příli těsné součinnosti se Saudskou Arábií.
Během posledních dvou let se zcela proměnil vztah k těm několika málo muslimům, kteří u nás ijí. Útočná islamofobní radikalizace, kterou záměrně generují absolutní moci chtiví četí populisté, směřuje k naemu odtrení od Evropy a tedy k návratu pod mocenskou diktaturu Moskvy.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Přednáka se netýkala duchovních rozdílů mezi muslimy a křesany. Několik poznatků z výborných článků Martina T. Zikmunda a Ctirada V. Pospíila v Perspektivách 49/2015:
Islám je snadno zneuitelný, navíc naprostá větina muslimů, kteří se hlásí k sunnitskému islámu, nemá jednotnou náboenskou autoritu
Nejlepí obrana proti islámu je resuscitace křesanství, Evropa potřebuje znovuobjevit svou křesanskou totonost
Pro muslima je bliním v první řadě jeho souvěrec
Západní lidé včetně věřících křesanů často naivně povaují řadu věcí za přirozenou a samozřejmou, a proto je předpokládají i vude jinde, ve skutečnosti se ovem jedná o plody křesanství
V Saudské Arábii nesmí existovat ani jediný křesanský kostel. Jestlie tam muslim konvertuje ke křesanství, hrozí jemu i tomu, kdo ho pokřtil, trest smrti. Co sám druhým neposkytuji, nemám právo od nich poadovat. Nae tolerance budi rozumným projevováním síly ducha, nikoli výrazem naivní hlouposti a nezodpovědnosti.
Dalí zdroje informací :
Rozhovor kardinála D. Duky pro Reflex.
Videozáznam přednáky ČKA - M. Vaáryová a Z. Roithová Proměny Evropy a evropská identita Dialog mezi národy.